Wednesday 17 April 2019

MATRIKULASI ATAU STPM? MANA LEBIH BAIK?

Jadi, Matrikulasi ataupun tingkatan 6? 

Ni pandangan saya :

Orang takut nak ambil matrik sebab katanya susah. Ada yang dah masuk matrik tapi ndak sampai sebulan sudah menangis mau keluar. So sad. Katanya susah namatey. Bah, sebelum tu, Kalau kamu pilih matrikulasi, ini antara kelebihan dia :

1. Pembelajaran ada 2 mod untuk sains tulen. Program Satu Tahun (PST/fast track) dan Program Dua Tahun (PDT). Kalau untuk aliran akaun, programnya hanya PST. Calon yang ditawarkan PST, kalau rasa-rasa fast track tu terlalu fast sampai tercungap-cungap, kamu boleh tukar mod PST ke PDT. Tapiiii calon PDT tidak boleh tukar ke PST.

2. Matrikulasi punya sistem pembelajaran memang full in english. Tulis jawapan waktu exam & tutorial pun must be in english. “Tapi saya lemah BI, teacher. Sebab tu saya takut sambung matrik”. Uiii jangan kamu risau, kalau di matrik, pensyarah memang tidak deliver lesson 100% in English, tapi automatically memang kamu akan terpandai sendiri juga tu English sebab atmosferanya yang hari-hari speaking malay + english. Don’t worry.

3. Matrikulasi, kalau aliran sains, memang ada 3 sesi tu. Kuliah, tutorial dan amali (Lab). Semua eksperimen tuuu, memang semua akan dibuat. Benda yang ko tidak pernah jumpa di sekolah, ko akan jumpa di matrik. Buret? Pipet? Tabung Uji? Penunu Bunsen yang semua boleh on? Matrik ada in sha Allah. Perfect.

4. Ada elaun. RM250 setiap bulan. Yuran matrik hanya perlu bayar pada awal2 tu ja, sekitar RM550+ kalau tidak silap. Ada asrama, ada air, ada cafe. Cafe tu ada yang murah ada yang mahal. Jadi, berbelanja jimat cermat. Kalau di Kolej Matrikulasi Labuan KML, kos sara hidup tinggi sikit sebab makanannya agak mahal sikit lah, tapi coklat international dia murah. Tapi tu makanan di luar, tapi makanan di jual di cafe matrik tu in sha Allah berbaloi.

5. Susah kah matrik? Matrik tidak susah kalau ko belajar. Kalau ko tidak belajar, memang semua susah. Kalau ko banyak drama banyak iklan banyak songeh, memang semua benda jadi susah. Padahal ko begitu gara-gara ko dengar cakap seniormu yang kononnya matrik ni susah. Kan? Jangan dengar cakap yang negatif, kita ada otak yang sendiri kita buleh control bah. Kita sendiri yang isi kita punya otak.

6. Lagi satu, matrik ni, kita akan di kelilingi oleh kawan-kawan sebaya kita (kalau tua pun tua setahun), so tiada istilah senioriti sampai jadi kes buli, disuruh ko mencuci kain ka, iron baju ka, oh teda. Di matrik, semua orang jaga hal sendiri kecuali kalau time bawangan kamu cakap pasal orang tu kamu punya hal lah 😝 Jangan pula kamu cakap di matrik tu kamu tidak cukup masa untuk belajar, padahal kamu ada masa untuk update media sosial, ada masa berdeting, membawang.. Don’t worry, saya dulu fast track jugak, tapi saya ada masa juga untuk tengok Running Man sambil makan maggi 😝  


7. Oh ya, kita dikelilingi oleh kawan-kawan bijak pandai yang result SPM nya dibanjiri gred A melimpah ruah. So, it inspires us! 😍


8. Cuma matrik ni, kita sudah berada di luar kawalan ibu bapa. Berjauhan. Jadi, yang sebelum ni acah-acah manja dengan parents, atau memang terlalu manja dengan mak bapak tu, memang selalunya culture shock, menangis lah, mau balik lah, mau dilawat lah. Benda tu cliche, kita yang hati sado ni, abaikan benda tu, cuci kain kamu, jangan peduli diorang. Masa tu jugalah kita punya taat dengan orang tua akan diuji. Ada yang menipu orang tua, katanya ni tengah belajar, padahal tu tengah berdeting. Uh oh

9. Last. Mesti mention ni! Dia punya bazaar Ramadhan, memang best! Ko tidak jumpa ni nanti kalau ko sudah di universiti. Hehe

10. Pensyarah dia? Semua best! Entah lah, cara diorang ajar, semua masuk otak.



Kalau STPM pula macam mana?

1. STPM ni kalau saya tidak silap, mod pengajian semuanya ambil masa total 2 tahun.

2. Duduk di rumah/asrama.

3. Tiada elaun tapi jimat sebab makan di rumah sendiri/dewan makan sekolah (kalau tinggal di asrama)

4. Diajar oleh guru pra-universiti.

5. Peralatan untuk buat Eksperimen tu bergantung kepada keadaan radas (kalau ada, adalah. Kalau tiada, tidak apa lah) - ni kawan yang ambil STPM aliran sains cakap lah.

6. Pembelajaran tidak rushing in sha Allah. It’s kinda rushing juga sebab ada silibus yang perlu dihabiskan, assignment pun ada.

7 Dilaksanakan di sekolah. Sama ada sekolah lama atau sekolah baru, bergantung kepada sekolah yang anda pilih/ditawarkan.

Kesimpulannya, dua-dua ada kelebihan dan kekurangan. Terpulang kepada anda. Istikharah, in sha Allah dapat petunjuk. Tapi, kalau kamu layak matrikulasi dan STPM, saya cadangkan,pilihlah matrikulasi. Apapun, ukur baju di badan sendiri. Ia tak sesusah yang dibayangkan. It is just fine. :)

Saya alumni Kolej Matrikulasi Labuan. Memori di KML memang indah belaka. I miss KML. 😍

Antara kenangan indah di KML dulu.. 







1 comment:

MATRIKULASI ATAU STPM? MANA LEBIH BAIK?

Jadi, Matrikulasi ataupun tingkatan 6?  Ni pandangan saya : Orang takut nak ambil matrik sebab katanya susah. Ada yang dah masuk matr...