Thursday 28 December 2017

MUKA TERUK DISEBABKAN PRODUK TEMPATAN

Assalamualaikum & hi everyone!

So kali ni aku nak cerita panjang sikit tentang satu produk yang membuatkan kulit aku floles seketika tapi merana dengan jerawat yang teruk lepas tu. Produk tu ialah produk Pati Ibu Putih Jannah Lawa. Ni adalah produk tempatan yang menjanjikan kesan-kesan kecantikan pada kulit yang superb. Disebabkan aku nak try, dan tengok kulit muka orang lain makin floles, so aku beli dengan harga RM80 kat kedai yang jual produk kosmetik tempatan. Sebulan pakai, ok kulit caaaaaaantik sangat. Jerawat tak tumbuh langsung. Makin cerah. Ramai kawan tanya, ko pakai apa weh? Dengan bangganya aku cakap, aku pakai Pati Ibu Putih Jannah Lawa macam gambar kat bawah ni,


PATI IBU PUTIH
JANNAH LAWA 
Sumber : Google 


Lepas aku pakai sebotol ni, aku try la beli kat kedai yang tempat aku beli produk ni dulu tapi stok dah habes. So aku stop kejap dalam sebulan. Jerawat pasir naik bermula di kawasan dagu. So, aku cepat-cepat nak beli produk ni balik, gigih cari kat Instagram. Oder benda ni dan dalam masa 3 hari sampai. By the way, beli kat insta murah dari beli kat kedai, around RM55 kalau tak silap. Bila dah sampai, aku tengok pati ibu putih yang aku beli tu tak berwarna putih tapi kekuningan sikit. Mungkin stok lama kot. Takpe. Aku husnuzon je sebab akak yang jual kat insta tu cakap produk dia jual tu ORIGINAL dan BOLEH REFUND KALAU TAK ORI. Haha. So, aku pakai je la sampai habis botol kedua ni.

Tapi, jerawat pasir aku tak sembuh-sembuh kat dagu. Bila aku tengok perati betul-betul kat tingkap, banyak sangat blackhead kat dahi. Aku picit bagi keluar, yes memang sedap lah tengok jerawat tu keluar macam tu. 😅 Tapi, since aku stop pakai benda ni kejap, jerawat pasir tadi makin lama makin teruk. Ada yang bernanah, dan ada yang baru muncul. Bermula dari dagu saaampai lah ke pipi.

Aku tak tahu sama ada punca sebenar dari Pati Ibu Putih tu tapi setakat produk yang aku pakai, aku memang pakai tu je sekali dengan cleanser pati ibu putih tu jugak. Mungkin akak tu jual produk yang dah expired tapi kalau tengok kotak xda expired pun. Lulusan KKM memang ada. Tapi, mungkin akak tu jual yang the fake one? Entahlah.. Aku taknak buruk sangka tapi muka memang teruk gila sampai mak aku no idea macam mana nak tolong recover muka aku balik. Ni lah muka aku lepas stop pakai Jannah Lawwa Pati Ibu Putih tu :





Memang breakout teruk gila lah. Bernanah sana sini 😭😭 Nasib baik my beloved one tetap stay dan support ja apa aku buat! haha. ILY.

So, how I treat all these?

1. Ubat Jerawat Dalacin T


Gambar ni aku cedok dari Google. Ok, ubat jerawat Dalacin T ni sangat mujarab untuk rawat jerawat. Sebabnya, ubat ni mengandungi Clindamycin yang merupakan antibiotik untuk sembuhkan jerawat dari bawah kulit. Seminggu dua alhamdulillah dah nampak banyak perubahan kat muka. By the way, ubat jerawat ni sama je dengan T3 Mycin lotion ataupun T3 Mycin Gel, Tidact Gel, atau apa je brand pun janji ada Clindamycin. Semua berkesan untuk jerawat sebab mengandungi mycin tu. Tapi, Dalacin T ni mahal lah jugak compared to T3 Mycin dan Tidact. Sebab, Dalacin T ni produk dari luar negara dan T3 ni dalam negara yang pharmacist buat (?), well aku pun tak sure tapi ni lah pharmacist yang bagitau kat aku masa nak beli Dalacin T buat kali kedua, tapi stock abis. So, aku pakai je lah T3 Mycin, pun ok. Bila bajet kureng, aku beli Tidact gel macam gambar kat bawah ni :



Ni ubat jerawat aku pakai bila jerawat aku naik lah. Brand Tidact ni murah, beli kat farmasi RM15 kot kalau tak silap. Efektif sama je dengan Dalacin T dan T3 Mycin tu. Tapi, kesemua ni, nama pun antibiotik. So, pakai untuk jerawat yang teruk je. Kalau pakai untuk jerawat kecil-kecil seketul dua tu, pakai je lah Oxy ke, tea tree oil ke, NuTeen ke, or anything with azelaic acid/ Benzac / salicylic acid. Sebabnya, takut kulit muka jadi immune dengan Clindamycin huhu.


2. Cleanser 

Cleanser ataupun pencuci muka yang best untuk acne prone skin macam aku, ada tiga.

First one is, Bio Essence Miracle Bio Water Soothing Cleanser




Produk ni best. OK. Bantu kecutkan jerawat sebab dia mengandungi salicylic acid. Lepas cuci muka, feel so clean, fresh dan cool ja kat muka.Memang ok sangat lah pencuci muka ni. Sesuai untuk sensitive skin dan yang paling penting, dia soap free!. Ni antara produk bio essence yang specialized untuk jerawat selain daripada pencuci muka range snail tu. Sudah tentu aku akan beli lagi produk ni kalo dah habis. Kalau ada jerawat pun dia takkan buat jerawat tu makin besar tapi dia bantu untuk kecutkan dan keringkan lagi secepat yang dia mampu 😁😁


2. Bio Essence Tanaka Bio White Advanced Whitening Cleanser
Cleanser ni aku pakai lepas Bio Essence dah tak keluarkan yang Tanaka White double whitening ni. Aku pakai ni setiap kali sebelum tidur, ataupun lepas aku bersihkan muka dari segala foundation guna Garnier Micellar Water yang kaler biru. Sebab? Dia berbuih dan yang paling penting, dia membantu mengurangkan redness kat muka, sunburn dan pudarkan parut jerawat sikit lah. Aku juga pernah pakai cleanser snail Bio Essence tapi tak taulah stock Snail ni selalu sangat habis, lepas tu takde value buy macam beli 2 dengan harga jimat. Buat masa ni, aku pakai ni sangat ok lah! High recommended. hehe.

3. Cetaphil Gentle Cleanser



Cetaphil ni agak pricy sikit yang oily skin punya cleanser tu so aku try dulu yang gentle skin punya cleanser. Kebetulan Watson buat sale, RM15 ja, so aku grab lah satu. Orang kata produk ni best untuk jerawat. Tapi, ni dah masuk botol ke-4 aku pakai. The problem is, cleanser ni macam pakai ke tak pakai ke sama je 😅😅 Ada orang pakai, naik jerawat pasir. Tapi alhamdulillah aku tak. It just help my skin untuk calm gitu, bertenang, 😍 Abang aku cakap, cetaphil ni memang ok, elok untuk kulit, tapi tak sesuai dipakai untuk jangka masa yang panjang sebab bahan yang diguna untuk Cetaphil ni agak tak baik untuk kesan jangka panjang sebab dia mengandungi SLS, paraben lagi.. huhu. So buat masa ni, aku tak repurchase lah. Habiskan ja botol ke-4 ni.


3. Toner. Ok, aku pakai Bio White Advanced Whitening Refiner dari brand Bio Essence. Korang boleh baca kat sini, my toner review.


4.  Make Up Remover. Setakat ni, aku pakai make up remover yang penutup dia kaler biru brand Garnier sebab aku oily + sensitive skin. Lepas pakai, dap dap kat kapas dan sapu kat muka, aku akan basuh muka guna cleanser. Maksudnya, aku buat double cleansing sebab dia sangat penting untuk elakkan jerawat pasir/ pori-pori tersumbat. Ni dah masuk botol ketiga, dan memang ok lah. Lagipun, walaupun aku tak pakai make up or what, pakai bedak serbuk ja, tapi kena juga pakai make up remover untuk buat double cleansing supaya bersih dan pori tak tersumbat.

5. Sunblock. Ok sunblock ni sangatlah penting dan asas kepada segala apa yang ko nak tempek kat muka bila keluar dari rumah waktu siang. Sebab, UV tu juga akan menyumbatkan pori-pori, menyebabkan minyak muka dah boleh buat goreng ikan. Buat masa ni, aku pakai sunblock Bio Essence sebab yang tu ideal for sensitive skin dan yang paling penting water based!. Dia tak menyebabkan pori tersumbat ataupun naik jerawat lepas pakai. Sampai sekarang aku still pakai sunblock ni hehe.

6. Pelembap muka. Aku pakai dua brand. First, brand Cetaphil. Yang ni, brand Cetaphil punya pelembab ni sangat ok, melembapkan muka. Dia tak comedogenic, which means tak menyebabkan pori tersumbat, tak menyebabkan jerawat pun. Sesuai dengan kulit muka aku. Walaupun botol kecik, tapi tahan lama. Dah 2 bulan pakai sebab aku pakai waktu malam ja, tu pun tempek sikit ja sebab taknak muka nampak oily sangat. Then, aku pakai Night Jelly dari brand Naruko kaler hijau, Tea Tree based. Ok, saaaaaaaaaaaaaangat ok. Yang ni aku boleh rate 5 bintang sebab dia membantu kawal minyak. Pakai malam, bila dah siang kulit tak rasa berminyak pun! Yang paling penting, dia membantu kecutkan jerawat aku especially kalau jerawat yang naik masa peak of the month tu haha! Tapi best, bekas kecik ja tapi tahan lama. Hehe

7. Parut jerawat. K untuk parut, aku pernah try

- Azanis Scar Serum. Review: Menyebabkan jerawat tumbuh dengan lebih banyak. sedih gila 😭
- Cosmoderm Cream, 1,000 iu : Ok lah, membantu  memudarkan parut tapi lambat. Pastu, menyebabkan ada jerawat kecik-kecik naik kat muka. Susah hati aku dibuatnya so aku try lain.
- Derma Health's SkinLab : Ok sangat, murah, wangi dan memang dia pudarkan parut jerawat. Sebulan ja dah boleh nampak hasil. Kulit pun makin cerah. Cuma hari tu benda alah ni dah habis, so aku try pulak serum lain..




- Palmer's Cocoa Butter Scar Serum & Oil. Yang ni aku pakai sekali dengan minyak dia. Yang ni heaven gila sebab dia memang boleh nampak kesan parut tu makin pudar lepas 2 minggu! Tapi aku tak bawa tidur la benda ni sebab serumnya melekit dan oily, oil dia pulak dan memang oil. 😂So, kalau bawa tidur, aku takut muka aku dah berminyak tahap tak boleh bawak bincang. Tapi ok lah. Kalau korang nak try, try lah botol kecik dulu, takut menyesal pulak haha. By the way, untuk parut jerawat, high recommended untuk guna produk yang ada Vitamin E. Aku pun consume juga vitamin C dan E dari brand Shaklee, lepas dah habis sebotol, aku consume Dianz pulak.


Palmer's Cocoa Butter 
Skin Therapy Oil.

Sorry, serum lupa nak snap!😅

By the way, this is my skin now!





10 comments:

  1. Salam sis, berape lama sis punya muka amik masa utk flawless ? Palmers tu memang berkesan kee ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. about a year, tapi tak lah flawless. ade jugak lah pitted scar.. Palmers tu tengok kulit, ade yang berkesan, ade yang tak. kalau saya, 50-50 je huhu

      Delete
  2. Nak tnye tidect tu boleh hilangkan parut sekali tak

    ReplyDelete
  3. Nak tnye tidect tu boleh hilangkan parut sekali tak

    ReplyDelete
  4. Nak tnye tidect tu boleh hilangkan parut sekali tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nak hilangkan parut hitam tue boleh try hiruscar wak. Kat Watsons ada jual

      Delete
  5. Bila you apply palmers tu? Bfore or after moisturizer?

    ReplyDelete
  6. Utk jerawat pasir pula ubat mana ye yg sesuai?

    ReplyDelete
  7. hai sis nk tnye kan pakai ubat jerawat kan...utk siang..jadi lpas pakai ubat jerawat boleh apply sunscreen ke ye?

    ReplyDelete

MATRIKULASI ATAU STPM? MANA LEBIH BAIK?

Jadi, Matrikulasi ataupun tingkatan 6?  Ni pandangan saya : Orang takut nak ambil matrik sebab katanya susah. Ada yang dah masuk matr...