Friday 8 December 2017

Kisah Jerawat Aku

Assalamualaikum everyone!

Sebab cuti semester agak panjang, dan bosan tak tau nak buat apa, so I decide untuk bersihkan habuk-habuk kat laptop ni dengan aktif berblog semula! hehe.. Hari ni aku nak buat entri blog tentang review cleanser/ produk yang aku pakai dulu. Well, aku jenis ACNE PRONE SKIN punya kulit muka. Agak sensitif.

Well dulu time zaman sekolah aku cuma pakai cleanser Safi timun yang hijau tu. Ok tu memang ok sebab dia murah. Mak aku pun belikan yang tu ja selalu sebab mak aku cakap kalo pakai cleanser tu, stick dengan tu ja. Masa sekolah dulu, memang lah muka jenis oily ni kalau tak naik jerawat memang tak sah! Jadi aku memang ada lah biji-biji kecik tu kat muka! Nak kata kulit kusam tu yes ofkos lah! Tapi sebab malas jaga muka so tak ambik kesah pun masa tu.


Sumber : Google. 

Ok masa dah masuk matrik, dah start jauh dengan mak dan masa tu lah duduk dengan kawan-kawan yang jenis berskin care ni. Maka, aku pun terjebak jugak dengan diorang sebab masa tu trend produk local ni makin femes. (Tahun : 2013). So aku pun try lah jugak Sabun Beras sebab ramai orang pakai sabun beras tu waktu tu. Tapi lepas pakai tu memula ok, rasa kulit makin cantik, tapi seminggu ja cantik ok. Lepas tu, setiap kali pakai, aku dapat rasakan yang kulit muka aku ni tegang dan kering ja lepas pakai. Tapi, kalau tengah kuliah, muka ni oily sangat-sangat -sangat. 

Sumber : Google

Sejak pakai sabun beras ni, muka aku yang tak pernah naik jerawat bernanah tu, kat situlah dia berjinak-jinak. Masa tu takda lah teruk mana pun, just jerawat pasir di dahi dan seketul dua jerawat bernanah di batu. K, dah insaf, tukar cleanser lain pulak!

Aku try macam-macam produk masa tu untuk pulihkan balik muka, tapi semuanya rosakkan muka aku ja. Antaranya :

1. Jamu Ratu Malaya. 

Bio Miracle Action Cream & Serum 
Jamu Ratu 
Sumber : Google

Aku pakai yang ni, memang muka aku dari berjerawat teruk lah! Mak aku pun naik risau tengok muka aku  masa tu. Jerawat aku kalau kena serum tu, memang pedih weh! Pedih dia sampai aku boleh sebut "ssssss" sebab rasa panas-pedas kat jerawat tu haha! Buang duit aku je. Aku beli ni sebab aku terpengaruh dengan kata promoter waktu jalan-jalan kat Ujana Kewangan Labuan waktu tu. Aku try habiskan satu set, muka aku jadi merah-merah, pedih, berjerawat teruk. 

2. Sabun Gluta Kojic


Sumber : Google


Sabun ni buat muka aku lagi tegang. Jerawat lama sembuh tapi tinggal parut. Dua tiga hari lepas tu, jerawat baru naik beranak-anak. Bernanah? Ofkos. Aku dapat rasakan kulit muka aku makin nipis sebab bila aku jalan under sunlight memang muka aku pedih macam pipi kiri tarik pipi kanan, main tarik tali ok!. 


3. Safi Balqis Perfect 10.


Sumber : Google

Lepas pakai cleanser kat atas, aku tukar pula ke Safi Balqis ni. Memang tak ngam langsung! Muka aku takda perubahan. Gatal-gatal adalah. Mungkin tak sesuai dengan kulit muka aku sebab orang lain pakai ok ja. Mak aku pakai elok ja. Tapi mungkin sebab kulit muka aku dah rosak oleh produk kat atas tadi, maka mungkin Safi dah tak nak kawan dengan kulit muka aku lagi. Aku cuba Safi Timun balik pun, dah tak works dah! Memang aku dah fedap dah. 


Masa matrikulasi ni lah, mukaa aku breakout bernanah buat kali pertama. Huhu.. Suppliment semua ni aku tak ambil pun sebab tak terfikir pun. Tapi waktu zaman matrikulasi ni lah kan, aku mengalami zaman kejatuhan dan kegemilangan jerawat haha. Dah sebulan lagi nak tamat matrik, masa tu lah aku jumpa penawar kepada jerawat aku iaitu, 


MY ACNE TREATMENT 



1. Bio ESSENCE Tanaka White Cleanser

Sumber : Google 

Alhamdulillah, cleanser Bio ESSENCE yang ni ngam dengan kulit aku. Masa mula-mula purchase kat Guardian, price dalam RM18 macam tu kot, tak ingat dah, memang aku rasa produk ni mahal. Aku pula beli tanpa tengok review sebab yalah maklumlah kan, tenet masa tu bukan keperluan untuk menggugel segala beauty products haha, tak terfikir nak google. Tapi, alhamdulillah, waktu pakai cleanser ni, jerawat baru tak naik pun. Bau dia pun aku suka jugak!

2. Bio Essence Acne Cleansing Gel


Sumber : Google

Ok ubat jerawat ni memang superb! Memang jerawat aku semua KECUT & TAK TINGGAL PARUT PUN . Alhamdulillah lah ubat jerawat Bio Essence ni sesuai dengan kulit aku. Dua minggu lepas pakai pencuci muka Bio Essence dan gel acne ni, ramai gak yang tanya aku pakai apa kat muka ni sebab nampak dah makin ok. Lepas tu, aku pakai bedak sejuk ni juga..


3. Bedak Sejuk Tanaka Thailand


sumber : Google

Aku pakai produk ni, sebab kakak aku pakai dan kulit dia makin ok. So, aku pun beli dan try. Lagilah jerawat aku cepat kecut. Alhamdulillah!


So, semua produk kat atas ni, aku pakai dalam tempoh 2013-2014 ja. Sepanjang tahun 2014 tu muka aku OK alhamdulillah.  Lepas tu aku try produk tempatan yang menjanjikan floles. Lepas tu, aku breakout paling teruk yang amat teruk. Huhuhu..


Produk apa yang menyebabkan muka aku teruk? Dan macam mana aku treat? Nanti aku share di next entry! Thanks sebab sudi baca. 

By the way, semua produk kat atas aku dah tak pakai dah sejak breakout. 



1 comment:

  1. Hello..sesiapa yg nak beli bio essence snail set boleh hubungi saya di 012 2176378...set baru...nak let go untuk RM 140 sebab dah mula guna skin care lain...thank you blogger...😊

    ReplyDelete

MATRIKULASI ATAU STPM? MANA LEBIH BAIK?

Jadi, Matrikulasi ataupun tingkatan 6?  Ni pandangan saya : Orang takut nak ambil matrik sebab katanya susah. Ada yang dah masuk matr...